سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بانو

چرا اول اخلاق بعد ایمان؟

    نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مراحل مهم زندگی هر فرد،انتخاب همسره که از اون مراحل پر دغدغه و مهم بشمار میره.فردی که در آستانه ازدواج قرار میگره یک سری دغدغه های روانی واسش پیش میاد مثل ترس و اضطراب در مورد مسائل اقتصادی و خصوصیات همسر آینده اش و ...

اسلام برای اینکه بتونه از این دغدغه ها کم کنه خصوصیات یک همسر شایسته رو بیان کرده،که من در اینجا تنها اون سه تایی که در درجه اول قرار میگیرن رو بیان میکنم:

ملاک های مناسب برای انتخاب همسر (مرد )بر اساس تعالیم اسلامی :

-1 ایمان       -2 اخلاق       -3 اقتصاد

ملاک های مناسب برای انتخاب همسر (زن) بر اساس تعالیم اسلامی:

-1اخلاق      -2 ایمان         -3 زیبایی

چثزی که واسه خودم سوال شده بود این بود که چرا برای زن اخلاقش در مرتبه اول قرار گرفته ؟چرا مثل مرد ایمان در مرتبه اول نیست؟!

واما جواب:

حضرت محمد (ص)می فرمایند:همانا من مبعوث شدم تا اخلاق های نیکو رو تمام کنم.

چرا باید هدف از بعثت تکمیل اخلاق های نیک باشه؟ در حالیکه پایه و اساس اسلام رو حکم لا اله الا الله تشکیل میده و این بنای اعتقادی یک مسلمانه.ولی با این حال اخلاق به عنوان هدف بعثت بیان شده پس این نشون میده که اعتقادات و عمل به احکام اسلامی ریشه در اخلاق انسان داره.یعنی کسی که دارای اخلاق الهی باشه و صفت های رذیله ای چون حسد،تنگ نظری ،بدبینی و ... رو از وجودش پاک کنه اون وقته که میتونه اعتقاداتش رو محکم و عملش رو مستحکم کنه.

تجربه نشون داده که بسیاری از انسانهایی که در مقابل تعالیم الهی اسلام قد علم کرده و با وجود حقانیت آن،اون رو نپذیرفته اننسانهایی لجوج،حسود و تنگ نظر بودند .امثال ابو جهل ها و ولید بن مغیره ها در صدر اسلام که به خاطر آلودگی اخلاقی نتو نستند از تعالیم اسلام بهره ببرند.

به خاطر همینه که اسلام در مسئله همسر گزینی در نیکو بودن صفات اخلاقی زن تاکید زیاد کرده چرا که اگه زنی اخلاق و تربیت و ادب اسلامی داشته باشه مسلما در زندگی زناشوئی بقیه مسائل رو راحت تر حل میکنه ودر کنار همسری با ایمان و متقی می تونه به رشد و کمال برسه و اضطرابها رو از وجود خودش و همسرش دور کنه

و بالی بشه در جهت  پرواز به ملکوت .